Septembrie 24, 2021
Fără frică de public. Cum să susții un discurs bun fără emoții
Abilitatea de a ține un discurs sau de a susține o prezentare este indispensabilă managerilor sau antreprenorilor. Dincolo de asta, cu toții avem nevoie să vorbim  în fața unui public la un moment dat, fie că este vorba de un mic discurs la un eveniment de familie sau de o prezentare la serviciu. Pe cei mai mulți dintre oameni însă ideea de a vorbi în fața altora îi face să le transpire palmele sau să aibă palpitații, ceea ce este fires

Aquarelle editorial

Împărtășește cu prietenii tăi

Acceptă-ți emoțiile

 

Toți oamenii simt unele reacții fiziologice, cum ar fi bătăi accelerate ale inimii, tremurul mâinilor sau transpirație în exces, înaintea unui eveniment important. Nu asocia aceste emoții cu ideea că vei avea o performanță slabă sau te vei face de râs. Unele emoții sunt bune, pentru că adrenalina ne pune în stare de alertă și ne poate ajuta să avem rezultatele dorite. 

 

Pregătește-te și exersează

 

Cel mai bun mod de a depăși anxietatea este să te pregătești temeinic. Fă-ți timp pentru a scrie ceea ce ai de prezentat și a revizui notițele de câteva ori. Odată ce ai devenit familiar cu materialele, exersează discursul de mai multe ori. O poți face în fața oglinzii, te poți înregistra sau poți ruga un prieten să te asiste și să îți ofere feedback.  

 

După ce știi suficient de bine conținutul, repetă-l și cu distrageri în jur, pentru a testa cât ești de pregătit pentru situații neprevăzute. Încearcă să susții discursul cu televizorul deschis sau în timp ce copiii tăi te întreabă lucruri sau se joacă zgomotos în jurul tău. Cu cât sunt provocările mai mari în faza de pregătire, cu atât vei putea să le faci față în situația reală.  Înainte de a susține discursul, ia-ți câteva minute pentru a sta singur și a-ți goli mintea. Poți apela la câteva exerciții de relaxare sau la meditație. 

 

Cunoaște-ți publicul.

 

Discursul tău este despre audiență, nu despre tine. Înainte de a începe să-ți creezi mesajul, ia în considerare cui este destinat. Află cât poți de multe despre cei care îți vor asculta discursul. Astfel vei ști cum să alegi cuvintele, nivelul de informații, cum să le organizezi și cum să realizezi acele cârlige care să motiveze publicul. Într-un fel te vei pregăti pentru un discurs la un eveniment informal, unde accentul va fi pe distracție și altfel la un eveniment corporatist, unde va trebui să inspiri și să motivezi.
 

Familiarizează-te cu mediul

 

În afară de a cunoaște publicul, este indicat să cunoști și locul unde vei vorbi. Ajungi acolo înainte, pentru a-ți da timp să te acomodezi cu atmosfera și să te simți pregătit. Dacă susții o prezentare online, asigură-te că ai testat foarte bine echipamentul înainte de a începe și că intri online înaintea celorlalți, pentru a face ultimele verificări.  Organizează-ți materialul în modul cel mai eficient pentru a-ți atinge scopul.

 

Creează cadrul pentru discurs.

 

Scrie subiectul, scopul general, scopul specific, ideea centrală și punctele principale. Asigură-te că atragi atenția publicului în primele 30 de secunde, care sunt cruciale pentru succesul unui discurs. Urmărește feedbackul și adaptează-te.  Păstrează atenția asupra publicului. Măsoară reacțiile, ajustează mesajul și rămâi flexibil. Este important să păstrezi un echilibru. Un discurs imprevizibil sau neadaptat va duce la pierderea atenției audienței, indiferent de cât de interesați păreau la început.  
 

Pune-ți amprenta personală

 

Fii tu însuți, nu deveni un robot. Vei avea o credibilitate mai bună dacă lași să transpară propria personalitate în ceea ce spui, iar publicul tău va avea mai multă încredere dacă te percepe ca pe o persoană reală. Nu ezita să dai exemple personale, să vorbești despre tine în raport cu subiectul prezentat, să te arăți audienței așa cum ești.  Folosește umorul și emoțiile Nu contează despre ce vorbești, există întotdeauna loc pentru emoții și umor. Este posibil ca oamenii să nu-și amintească tot ce ai spus, dar își vor aminti cum i-ai făcut să se simtă. Anecdotele sau lucrurile amuzante inserate cu tâlc în prezentare pot atrage atenția, iar o poveste spusă la momentul potrivit sensibilează și menține atenția. 

 

Evită să citești de pe foaie

 

Citirea discursului de pe foi fracturează conexiunea interpersonală. Prezentarea liberă, naturală creează conexiune și atrage atenția asupra vorbitorului și mesajului transmis. O scurtă schiță cu principalele subiecte de atins te poate ajuta să nu îți pierzi linia și ideile.
 

Menține contactul vizual

 

Indiferent de mărimea audienței, contactul vizual este foarte important, deoarece îl face pe interlocutor să simtă că vorbești direct cu el și pentru el. Dacă vorbești unei săli mici, încearcă să realizezi contact vizual cu fiecare persoană, pe cât posibil. Dacă sala este mare, nu te limita la a privi doar rândurile din față, ci uită-te și la oamenii din spate.  Folosește-ți vocea și mâinile eficient. Evită gesturile care trădează nervozitate Comunicarea nonverbală poartă cea mai mare parte a mesajului. Cuvintele contează, dar comunicarea este mai mult despre ton și limbajul corpului. O prezentare bună transmite ideile vorbitorului în mod clar și fără distragere. 
 

Schimbă tonul și volumul vocii

 

Folosește inflexiunile din tonul vocii pentru a rupe ritmul și a crea dinamism discursului. Un vorbitor monoton, care nu pare să fie mișcat de nimic din ceea ce spune va pierde publicul, indiferent de cât de interesant este subiectul abordat.  Fă pauze lungi și încetinește ritmul Pauzele ajută la a accentua lucrurile importante și facilitează conectarea emoțională cu publicul. Stabilește câteva puncte-cheie în discurs unde să te oprești, pentru a lăsa loc publicului să asimileze ceea ce ai spus. De asemenea, în timp ce vorbești, rărește ritmul, pentru a lăsa spațiu de gândire auditoriului.  Utilizează cu moderație materialele ajutătoare Prea multe fotografii sau fișiere audio-video inserate în prezentare pot rupe legătura cu publicul, așa că este recomandat să le folosești moderat. Acestea au rolul de a clarifica conținutul, de a capta și menține atenția publicului, dar trebuie folosite la momentul potrivit și cu măsură.

 

Atrage atenția la început și realizează un final dinamic

 

Îți place să auzi un discurs care începe cu „Astăzi am să-ți vorbesc despre X”? Probabil că nici altora. Începe discursul cu o statistică interesantă, o glumă sau un citat concis și atractiv. Încheie discursul cu un rezumat și o declarație puternică, în măsură să se rețină și să motiveze publicul.  Vorbitul în public este o modalitate excelentă de a ne conecta cu oamenii și o abilitate pe care ar trebui să o stăpânim cu toții. O comunicare bună nu este niciodată perfectă și nimeni nu se așteaptă să fii perfect. Dacă acorzi timpul necesar pentru pregătire și ții cont de aceste reguli simple, ai toate șansele să reduci emoțiile și să ții un discurs reușit, care să inspire și să rămână în memoria auditoriului. 



concurs
Știri recente
citeste și
SQL exec time = 1.0518145561218