Iunie 04, 2019
Directorul rețelei de magazine Cronograf, Elena Poleacov: 25 ani de afaceri familiale

Aquarelle editorial

Împărtășește cu prietenii tăi

AQ info

Studii

Universitatea Națională «Iurii Fedkovici» din Cernăuți, facultatea de matematică.

Cariera

Angajat al biroului de proiectare și construcție, or. Chișinău. (până în anul 1992).

Fondatoarea brandului Cronograf (1994).

 

Rețeaua de magazine CRONOGRAF a împlinit 25 de ani. De la ce a început totul?

Noi am deschis această afacere în anii 90, în timpuri grele. În anul 1994, am înregistrat oficial compania, deși, până atunci deja de-un an existam pe piață. A fost cu adevărat dificil! Eu am lucrat în calitate de programator la biroul de proiectare și construcție, până în anul în care acesta a fost închis, în anul 1992. De asemenea, în aceiași perioadă, institutul la care muncea soțul meu a falimentat. Aveam doi copii, și ambii devenisem șomeri. Trebuia neapărat ceva de făcut. Noi am deschis propria afacere, iar acolo era o nouă lume, noi oameni și noi reguli.

Primele ceasuri noi le aduceam din Ucraina, și le vindeam la Calea Basarabiei, în anii '90, această piață era unica locație pentru comercianți, care era extrem de popular. În acea perioadă, nu existau Centre Comerciale. Cu câțiva ani mai târziu, la Chișinău a fost fondat primul Centru Comercial, "Passaj". Noi trăiam și învățam să trăim altfel.

În prezent, produsele noastre sunt prezente la CC Elat, Gemenii, Sun City, Jumbo, MallDova, Atrium.

 

 

Cum s-a schimbat CRONOGRAF în decursul a 25 de ani?

Colosal! Au apărut noi posibilități, interese. Cred că oamenii care și-au lansat afacerile în anii '90, și-ar  fi dorit să fie stabilitate. În toți acești ani noi nu ne-am relaxat deloc.

Mereu trebuie să fim la curent cu toate schimbările, să fim primii. A apărut internetul, telefoanele mobile, ceasurile smart. Toate aceste gadget-uri influențează foarte mult asupra business-ului nostru. Acest lucru ne face să căutăm, să învățăm, să înțelegem cum să ne menținem pe piață, să aducem noi posibilități clienților noștri. Spre exemplu, curând vom deschide noul nostru internet magazin. Deși, eu consider că nici un magazin online nu va înlocui retail-ul: oamenii vin la noi în butic, pentru a primi o consultație, pentru a proba modelul care le-a dat din ochi, pentru a afla lucruri noi despre tendințele de astăzi.

Pentru produsul nostru, contactul personal este important. Însă, timpul dictează regulile sale, iar unul din acestea este comercializarea cu ajutorul internetului, acest lucru este confortabil, modern și disponibil. S-a schimbat și au apărut noi asortimente. Am stabilit parteneriate cu branduri importante de ceasuri. În fiecare an, mergem la celebra expoziție de ceasuri Basel World în Basel (Elveția), ne întâlnim cu managerii companiei, pe care o reprezentăm pe piața din Moldova, cunoaștem noi branduri, trenduri, noi direcții în afacerile de ceasuri. Dacă ceva ne place, încheiem contracte. În zilele noastre, acest lucru nu este dificil de făcut, însă acum 20 de ani, era mult mai complicat.

 

 

Ce branduri noi reprezentați anul acesta?

În rețeaua de magazine CRONOGRAF sunt prezentate 15 branduri. Noi nu mai colaborăm cu acele branduri care nu s-au bucurat de un succes în ultimii ani, pe piața din Moldova, și aducem noi branduri la noi în țară. În acest an, la noi au apărut trei branduri noi de ceasuri. Acestea sunt, brandul Anne Klein, brandul spaniol Festina,  și, de asemenea, noul brand de la Fossil Group – Diesel.

 

Ce părere aveți despre ceasurile smart?

Aceste producții devin tot mai populare pe piața din întreaga lume însă, ele niciodată nu vor putea înlocui ceasurile clasice. Ceasurile smart sunt multifuncționale, dar toate aceste funcții sunt disponibile pentru toți cei ce au telefoane mobile. Cele mai multe gadget-uri, de acest tip, sunt o continuare a telefonului și fără acesta, devin complet inutile.  În lipsa telefonului mobil, este imposibil să schimbi ora la aceste ceasuri.

Prin achiziționarea unui ceas clasic, obțineți independența față de "priză", statut și stil.

Dar, totodată, ceasurile smart sunt în vogă în această perioadă. Acest gadget este modern și actual. Încercați, alegeți și bucurați-vă de timpul vostru!

 

CRONOGRAF a început istoria sa ca o afacere de familie. Ce va ajutat s-o dezvoltați?

Da, această afacere este sută la sută o afacere familială. Am lansat-o împreună cu soțul. Ne-au ajutat, sârguița, perseverența și voința. Sigur că am avut parte și de greșeli. Acestea ne-au făcut să învățăm multe lucruri. Atunci când ne-am ciocnit de probleme, am înțeles că nu este decizia optimală de a ne opri. Trebuie de mers mai departe, altă cale nu este. Copiii noștri nu ne-au urmat calea. Fiul a finisat Universitatea de Stat din Moscova de Economie, și-n prezent trăiește și muncește la Moscova. Totodată, el ne ajută atunci când plecăm la expoziții în străinătate. El cunoaște la nivel înalt limbile străine, și comunică cu lumea la aceste expoziții.

Fiica a finisat Universitatea de Stat din Moscova, Lomonosov, a lucrat la o companie de petrol, iar în prezent muncește în Elveția, însă acest lucru nu este legat de ceasuri. (Zâmbește).

Cum arată echipa voastră acum?

Cei care lucrează împreună cu noi, nu sunt doar vânzători și consultanți. Produsele sunt specializate, este necesar ca oamenii care vând aceste ceasuri să cunoască multe lucruri legate de ceasuri, ca să se priceapă ce funcții dispune fiecare produs, ce calitate are, prețurile, designe-ul. Acești oameni sunt experți reali în domeniul lor.

 

Echipa Cronograf

 

Ce modele de ceasuri sunt în vogă acum?

În zilele noastre, dacă purtați costum, nu înseamnă că trebuie să optați pentru un model clasic. Din contra. Important este ca ceasul să vă reprezinte, să purtați ceea ce vă place.  

Datorită dezvoltării tehnicii, nu este neapărat să alegeți modele costisitoare. Sunt multe modele care au un preț rezonabil. Acestea au un preț de la 2000 până la 5000 de lei. Există un număr de peste 5000 de modele. De asemenea, putem furniza cumpărătorului modelul de ceas necesar, dacă acest model este fabricat de producător.

Cel ma popular brand pe piața din Moldova este Casio. Compania Casio produce peste 10 000 modele de ceasuri. Aveți din ce alege.

 

Este adevărat că, oamenii fericiți nu se uită la oră?

Nu se uită la oră, dat poartă ceasuri. (Râde.) Nu pierdeți timpul, bucurați-vă de fiecare clipă. Prindeți momentele fericite! Ceasurile vă vor ajuta să faceți acest lucru.

 

 

De ce aveți nevoie de ceasuri? Câte ceasuri aveți în propria colecție?

Dragostin Păduraru: Ceasul - instrumentul care arată ora, și probabil, unicul accesoriu, care merită să fie procurat, indiferent de prețul pe care îl are. Am câteva ceasuri, ceasuri electrice nu am, îmi displac.

Ionela Covali: Ceasul este accesoriul care vorbește despre stilul fiecăruia. Îmi place să port ceasuri și să le combin cu ținutele.

Igor Sîrbu: Ceasul este oglinda stilului personal. Am zeci de ceasuri.

Liubovi Ojog: Eu port ceas, și consider că acest element este numărul unu pentru o femeie de afaceri. Am patru ceasuri. Este un accesoriu foarte frumos.

Atitudinea dvs. față de timp s-a schimbat în ultimii ani?

Dragostin Păduraru: Nu. Nu s-a schimbat nimic.

Ionela Covali: Eu simt cum timpul se scurge. Ziua abia s-a început, nu reușești să faci nimic, și deja din nou e seară.

Igor Sîrbu: Timpul zboară extrem de rapid. Uneori, acest lucru mă sperie, însă există și plusuri, începi să savurezi timpul și fiecare minut în parte.

Liubovi Ojog: Am început să apreciez timpul mult mai mult. Când încerci să combini familia și munca, alte variante nu există - vrei să le reușești pe toate.  

 

Pe ce nu îți este jale să pierzi timpul?

Dragostim Păduraru: Pe mine însămi. Cea mai bună investiție pentru propria persoană este cea intelectuală, spirituală și financiară.

Ionela Covali: Mă strădui să nu pierd timpul pe prostii, ci să-l petrec cu cap: studii, timp pentru cei dragi. Sigur că nu uit și de timpul personal.

Igor Sîrbu: Pe propria persoană. (Râde.) Dacă rămân acasă, ascult muzică, meditez, nu consider că pierd timpul, consider că mă relaxez. Mă bucur când petrec timpul cu cei dragi, cu părinții și cu surorile mele.

Liubovi Ojog: Nu mi-e jale să-mi cheltui timpul pe muncă, căci eu sunt carieristă. (Râde).

Partea preferată a zilei?

Dragostin Păduraru: Când nu dorm.

Ionela Covali: Seara, alături de iubitul meu.

Igor Sîrbu: Îmi place noaptea. Noaptea compun melodii, privesc filme, îmi vin idei minunate. (Râde.)

Liubovi Ojog: Dimineața. Dimineața le pot pe toate!

Sâmbătă, la 15:00, cu ce vă veți ocupa, cel mai probabil?

Dragostin Păduraru: Voi munci.

Ionela Covali: Mă voi odihni cu părinții la un picnic.

Igor Sîrbu: Voi fi la repetiții, sau în drum spre ele.

Liubovi Ojog: Voi munci. Sunt make-up artist, iar majoritatea evenimentelor au loc sâmbătă, iar eu trebuie să-i pregătesc pe oaspeți pentru acestea.

Dar luni la ora 15:00?

Dragostin Păduraru: Cel mai probabil, luni voi avea de rezolvat probleme administrative, voi comunica cu furnizorii, ș.a.

Ionela Covali: Vor avea loc pregătirile de nuntă, care va avea loc în septembrie. (Zâmbește.)

Igor Sîrbu: Cu cineva mă voi întâlni, voi comunica, voi bea cafea. Pentru mine ziua de luni e zi de odihnă.

Liubovi Ojog: În sfârșit mă voi odihni, voi mânca în liniște.

Sunteți punctual/ă?

Dragostin Păduraru: Mereu am fost punctual. Nu-mi place să aștept, și nu-mi place să fiu așteptat.

Ionela Covali: Mă strădui să fiu punctuală. Cred că pentru cei cu care mă întâlnesc, timpul are valoare nu mai puțin decât pentru mine.

Igor Sîrbu: Se întâmplă să întârzii. Din cauza graficului foarte aglomerat, într-adevăr sunt nepunctual. Dar eu lucrez la acest capitol, de aceea, încerc să-mi programez în așa mod întâlnirile, încât să nu întârzii.

Liubovi Ojog: Uneori întârzii. Mai mult de atât, chiar și acum întârzii.

 

 

Citiți continuarea articolului în noul număr al revistei AQUARELLE din luna iunie 2019.



citeste și
SQL exec time = 4.4208972454071